18 výhod saunování, o kterých byste měli vědět

Vloženo: 24. 10. 2022

Je vědecky dokázáno, že sauna je pro lidský organismus velmi prospěšná. Zlepšuje zdraví mnoha způsoby a my si o nich teď něco řekneme.

  1. Může pomoci s hubnutím

Sauna sama o sobě neposkytuje dlouhodobé řešení hubnutí, ačkoliv se především u „začátečníků“ může zdát, že nějaká kila vám zprvu ubývají. Je to však především ztráta vody. 

Ačkoliv při pocení vydá tělo jisté množství energie, které využívá většinou z tuků a sacharidů, činí tak v důsledku zvýšené srdeční aktivity. Tento proces vyžaduje více kyslíku, a tak tělo přemění kalorie na použitelnou energii. V číslech by to znamenalo, že vypotíte asi 500 gramů, které odpovídají až 500 kalorií.

Vypotíte asi 500 gramů, které odpovídají až 500 kalorií.

  1. Podporuje sociální interakci

Do sauny se obvykle vejde více lidí. Můžete si ji tak vychutnat s rodinou či přáteli a relaxaci tak využít pro socializaci, která mnohdy nabízí i možnost se hlouběji ponořit do rozhovorů. Všichni zúčastnění ocení, že se budou cítit dobře, a navíc děláte maximum pro uvolnění celého těla. 

Abyste si tento čas vychutnali co nejlépe, nezapomeňte na originální saunový nábytek či správné příslušenství: stínítko pro příjemnější osvětlení, vědro, stoličku nebo vlhkoměr a jiné vychytávky.

  1. Prodlužuje délku života

Ve Finsku je saunování kulturní tradicí a svoji vlastní dřevěnou saunu má doma většina Finů. Dle řady studií provedených na tamějším obyvatelstvu, se zjistila souvislost mezi častým sanováním a délkou života.

Jeho kladný vliv se ukázal nejen kvalitnějším zdraví, ale také na sociálním kontaktu s ostatními, neboť právě i utužování vztahů a budování kvalitních společenských vazeb je přínosné a k delšímu životu také přispívá.

  1. Zlepšuje imunitu

Již po 15 minutách sezení v sauně se zvyšuje počet bílých krvinek. Pokud se pravidelně oddáváte tomuto relaxu a ještě navíc pravidelně cvičíte, máte záruku v podobě silnějšího imunitního systému.

Nezapomínejte, že abyste co nejvíce podpořili zdraví, musíte myslet také na bezpečnost a pro stavbu domácí sauny vybírejte to správné dřevo.

  1. Zlepšuje cirkulaci krevního oběhu

Teplo způsobuje rychlejší tlukot srdce, cévy se rozšiřují a krev proudí v celém těle rychleji. Je tedy obecnou pravdou, že teplo v dřevěné sauně zajistí vašim buňkám více kyslíku a v důsledku toho, jakým způsobem vaše cévy reagují na změny tlaku, je přímo ovlivněno i zdraví vašeho mozku a srdce. A s tímto souvisí následující výhoda!

  1. Uvolňuje tepny

Přibližně po 30 minutách sezení v teple se začínají uvolňovat tepny.

Z dlouhodobého hlediska to pomáhá zabránit arteriální ztuhlosti, která bývá příčinou kardiovaskulárních onemocnění.

  1. Zmírňuje příznaky chronických onemocnění

Saunování může zmírnit symptomy chronických onemocnění! Samotné sezení v teple nevyléčí závažná chronická onemocnění, ale nabízí řadu jiných výhod, které mohou celkový stav vašeho organismu výrazně zlepšit. Pobyt v teple zmírňuje:

  • příznaky revmatoidní artritidy, 

  • bolestí hlavy, 

  • osteoartrózy a další. 

Už po jednom sezení se: 

  • svaly uvolňují, 

  • klouby získávají pružnost a 

  • snižuje se vyčerpání. 

Měli byste co nejvíce podpořit pohodlí, a proto nezapomínejte na správnou volbu dřeva, které se nepřehřívá.

Vysoké teploty uvnitř by neměly být absorbovány dřevem. Výběrem nesprávného dřeva pro lavičková prkna a obkladové palubky, by pro vás sauna byla nepohodlná nebo dokonce nebezpečná.


Vhodné a bezpečné dřevo:


  1. Snižuje nahromaděný stres

Teplo v dřevěné sauně zlepšuje krevní oběh a uvolňuje celé tělo. V důsledku tohoto procesu se vyplavují endorfiny, které působí pozitivně na psychickou pohodu.

Stres ustupuje a tím i hrozba duševních poruch, případně onemocnění, která se stresem souvisejí.

  1. Vyplavuje toxiny

Postupné zvyšování tělesné teploty:

  • stimuluje potní žlázy, 

  • dochází k výraznému pocení, a proto

  • z těla odchází mnoho škodlivin. 

Tato detoxikace tělu pomáhá zbavit se různých nežádoucích látek, které absorbujeme z vnějšího prostředí. 

Zbavením se těchto odpadních produktů podpoříme regeneraci naší kůže a také, jak si řekneme za chvíli, i její vzhled. 

  1. Podporuje krásu pokožky a vlasů

Někdo chodí pravidelně na kosmetiku a utrácí za různé přípravky až tisíce korun měsíčně. Vzhled pokožky lze příznivě podporovat pravidelným používáním sauny, tedy kosmetickou strategií, která je – pomineme-li počáteční investici do výstavby sauny – prakticky zadarmo. 

A jak to vlastně funguje? Díky intenzivnímu pocení dochází k nahrazení odumřelých buněk novými a pokožka tak získává tolik potřebnou přirozenou regeneraci. Působí tak zdravě a čistě. 

Kromě toho se pomocí zlepšení cirkulace v kapilárách z pokožky odstraňují bakterie a nehrozí vám například akné nebo jiné kožní problémy. Podobně příznivě to ovlivňuje mazové žlázy ve vlasech.

Díky intenzivnímu pocení dochází k nahrazení odumřelých buněk novými a pokožka tak získává tolik potřebnou přirozenou regeneraci

  1. Podporuje činnost plic

Z řady relevantních studií vyplývá, že sauna zlepšuje:

  • funkci plic, 

  • snižuje příznaky astmatu a

  • chronických problémů s dýcháním. 

Pravidelné posezení v sauně snižuje riziko nachlazení nebo bronchitidy.

Nic se však nemá přehánět, začínejte s maximálně 10 minutovými sezeními dvakrát týdně a postupně je navyšujte.

Vhodnými dřevinami, kterými maximálně podpoříte benefity saunování jsou lípa a osika

Při vysokých teplotách se u těchto dvou dřevin neuvolňuje pryskyřice. Dále:

  • jsou šetrné, 

  • hypoalergenní,

  • u citlivých jedinců nevyvolávají dýchací či alergické reakce, 

  • dobře snášejí vlhkost, 

  • jsou vhodné do vysokoteplotních prostor, 

  • mají nízkou hustotu a tepelnou vodivost,

  • nehrozí popálení! 

Osikové dřevo oproti lipovému nemá žádnou vůni, ale časem může ztmavnout. Tomu snadno předejdete průběžnou údržbou pomocí vhodné impregnace na bázi vosku nebo oleje.


▶ Vhodné a zdravotně nezávadné (bezpečné) dřevo do sauny najdete zde. 


Pro optimální zdravotní přínos byste měli strávit saunováním minimálně 20 minut pětkrát týdne a v kombinaci s cvičením a výživnou zdravou stravou uděláte pro své zdraví to nejlepší, co můžete.

  1. Pozitivně působí na dutiny

Při boji s nachlazením nespoléhejte na prášky. Namísto toho si poseďte v sauně. 

Teplo:

  • uvolňuje dutiny, 

  • zabraňuje otokům sliznic a 

  • podporuje odcházení hlenu. 

Bude se vám lépe dýchat. Pro podporu tohoto léčebného procesu můžete zvolit nějakou aromaterapii v podobě olejíčku s vhodnou vůní. 

Některé dřeviny mohou být až příliš aromatické. Ačkoliv mnoho z nás miluje vůni lesů, fenoly ve dřevě, které vytvářejí aroma, mohou u citlivých jedinců způsobovat dokonce rýmu. 

  1. Udržuje krevní tlak pod kontrolou a podporuje zdraví srdce

Při používání sauny je nutné znát dobře svůj zdravotní stav. Pokud si nejste jisti, bez konzultace s vaším lékařem se do toho nepouštějte.

Vysoký krevní tlak v dnešní době trápí čím dál více lidí. Pravidelné saunování prospívá i v tomto případě. Tlak se při klidném posezení v horké páře snižuje z důvodu dilatace cév a následnému rychlejšímu průtoku krve. Studie skupiny lékařů z roku 2018 potvrzuje, že saunování kromě snížení krevního tlaku, zlepšuje funkci endotelu, podporuje funkci autoimunitního nervového systému, celkově zlepšuje kardiorespirační systém a mnoho dalšího. (Zdroj: https://doi.org/10.1016/j.mayocp.2018.04.008)

Je známou pravdou, že správná kombinace této blahodárné činnosti a zdravého cvičebního režimu může snížit kardiovaskulární onemocnění. Procento úspěchu se zvyšuje, pokud se saunování oddáváte minimálně čtyřikrát týdně! (Zdroj: https://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12916-018-1198-0

  1. Snižuje hladinu cholesterolu

Fyzické cvičení mírné intenzity způsobuje snížení cholesterolu v těle. Stejně tak dle dostupných studií funguje i pravidelné používání sauny minimálně každý druhý den.

Zlepšuje se:

  • průtok krve, 

  • kvalitu spánku a

  • náladu. 

Kombinace těchto faktorů spolu s relaxací a případnou socializací, kde vládne klidné prostředí, přináší výrazné benefity i pro mozek. S tím úzce souvisí další dvě výhody!

  1. Působí příznivě na duševní zdraví

Únik před pracovním shonem v uzavřené, teplé a tiché místnosti vám poskytne léčivý pocit uvolnění.

To je klíčem ke snížení negativního vlivu stresu na psychiku a z dlouhodobého hlediska je to zásadní pro celkovou duševní pohodu. 

  1. Podporuje činnost mozku a paměť

Lepší průtok krve přímo pozitivně ovlivňuje nejen spánek či náladu, ale také snižuje míru úzkosti. Ať už je důvodem celková relaxace nebo socializace v klidném prostředí, účinek saunování je v každém případě pro mozek velmi pozitivní. 

Zvýšená hladina průtoku krve do mozku také pomáhá předcházet onemocněním jako je Alzheimerova choroba či demence. Pravidelné saunování také snižuje hrozbu poruchy paměti.

  1. Podporuje růst svalů

Pravidelná návštěva sauny pomáhá zvýšit vylučování růstových hormonů.

Jejich hladina stoupá až o 300 % po každém sezení, což ocení pacienti trpící svalovou atrofií.

  1. Pomáhá při regeneraci po intenzivní fyzické aktivitě

Pro zotavení se po intenzivním sportovním výkonu není nic příjemnějšího, než se zavřít do relaxační dřevěné místnosti a vychutnat si maximální uvolnění. 

Vysoké teplo zvyšuje krevní oběh a v důsledku toho se uvolní svaly i klouby. Vyplavení endorfinů pomáhá odplavit svalové napětí a eliminuje toxiny i kyselinu mléčnou v tkání. Takovéto zotavení navíc v příjemné společnosti působí blahodárně na psychiku a tělo si dokáže ze sportovního výkonu přetransformovat pro sebe to nejlepší.

Tak hurá do sauny!


Líbí Nelíbí
Hodnocení: 5.0/5 (počet hlasů: 5)

5 důvodů proč volit obložení stěn ze dřeva

Vloženo: 24. 10. 2022

Plánujete se přestěhovat nebo přemýšlíte o rekonstrukci? Napadlo vás, jak byste mohli ozvláštnit stěny vašeho domova? V tomto článku se dočtete, proč byste měli zvážit obložení stěn ze dřeva.
Číst více

Jak dokonale vyčistit staré a zašedlé dřevo

Vloženo: 24. 10. 2022

Dřevo je organický materiál a s přibývajícími léty může ztratit svoji původní barvu a vzhled. Jak dokonale vyčistit staré a zašedlé dřevo? Čtěte v článku.
Číst více

Horké koupele a sauny: Jsou prospěšné pro vaše srdce?

Vloženo: 24. 10. 2022

Časté saunování nebo koupání v horké vodě může pomoci se snížením rizika srdečních problémů. Jaké další benefity může mít pro vaše zdraví pobyt v horku?
Číst více