6 vědecky prokázaných přínosů saunování

Vloženo: 28. 11. 2022

Uvažujete, že by se saunování stalo součástí vaší zdravotní péče? Je známo, že dřevěné sauny přinášejí řadu benefitů, jako je zmírnění stresu, uvolnění svalů i kloubů, pocit relaxace a mnoho dalších přínosů, o kterých si zde napíšeme.

Typy saun

Na začátek si v rychlosti představíme různé typy saun.

Infrasauna, dřevěná kabina, kde je tělo ohříváno infrapaprsky vyzařovanými z infračervených ohřívačů. Sálavé teplo, které vydávají, je absorbováno povrchem pokožky, takže se nemusí čekat na ohřátí veškerého vzduchu v sauně, jako je tomu v tradiční horké sauně.

Suchá sauna je vytápěna elektřinou, plynem, ohněm či horkými kameny.

Parní sauna vytváří páru naléváním vody na topné těleso. Voda bývá obvykle v připraveném vědru z dřevěného materiálu. Je důležité myslet i na materiál saunových příslušenství.

Ať už se saunování oddáváte kvůli relaxaci nebo léčení, měli byste vědět o významných vědecky prokázaných přínosech, a to bez ohledu na to, jaký typ sauny si zvolíte.

Pobyt v sauně

  • rozšiřuje cévy,

  • zlepšuje oběh krve a

  • zvyšuje její průtok.

Stejně jako cvičení, i sauna pomáhá tělu dodat energii a zlepšit celkovou výkonnost. I při saunování se uvolňuje "hormon štěstí", endorfin, díky kterému se po proceduře cítíte báječně. 

Pobyt v sauně vnímáme a nasáváme všemi smysly. Proto by tato procedura měla poskytovat maximální pohodlí a hlavně by měla být bezpečná.

  • Nejen dřevěné lavice, ale i stěny by měly být z příjemného materiálu s nízkou tepelnou vodivostí. Vhodnými dřevinami je v tomto případě osika či lípa. Nevhodnými buk či dub. Dobrý pocit z procedury podpoří i vhodné vnitřní vybavení sauny včetně těch zdánlivě nejmenších doplňků.

Pokud si nejste jisti, zda je sauna pro vás to pravé, poraďte s lékařem, a poté si zvolte cíle, kterých chcete dosáhnout, abyste se cítili zdravotně lépe. Jakmile budete porovnávat zdravotní stav před a po pravidelném saunování, jistě zaznamenáte mnoho změn k lepšímu.

Během saunování nezapomínejte na důslednou hydrataci. A co se týče péče o saunu, dbejte na pravidelnou údržbu pomocí přírodních produktů pro ošetření dřeva. Nenechávejte uvnitř sauny vědro s vodou či mokré ručníky a důsledně větrejte. 

Benefity saunování (vědecky prokázáno)

1)     Regeneruje buňky i svaly

To se děje v důsledku většího průtoku krve, díky kterému je do celého těla i svalů dodáváno více kyslíku. Svaly se zvětšují, zvyšuje se množství růstového hormonu až o 300% a zlepšuje se jejich funkce.

Kromě toho dochází k regeneraci buněk, čímž se zpomaluje proces stárnutí.   

2)     Podporuje zdraví srdce

Časté saunování čtyřikrát až sedmkrát za týden snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, jak ukazuje studie z roku 2018. (Zdroj)

Zároveň snižuje krevní tlak, zlepšovat krevní oběh a rozšiřovat cévy.

3)     Podporuje hubnutí

Pravidelné saunování podporuje funkci metabolismu a v kombinaci s pravidelným cvičením a výživnou stravou se dostaví snížení hmotnosti rychleji. To, že se v těle zlepšuje využití kyslíku, má za následek podporu úbytku hmotnosti a tím i snížení tělesného tuku.

Kromě toho se dostaví podpora sportovního výkonu v důsledku většího objemu krve, která putuje do srdce, čímž zvyšuje objem červených krvinek i plazmy. 

4)     Detoxikace toxinů

Každodenně do těla přijímáme toxiny z nejrůznějších zdrojů. Pravidelným saunováním pomáháte tyto škodlivé látky z těla vylučovat. I v sauně je nutné dbát na zdravé prostředí, pro její stavbu volte dřevo, které není přespříliš aromatické a nevylučuje pryskyřici, která by mohla vyvolat alergickou reakci.

Pro vnitřní obklad je vhodné zvolit dřevo s výbornými absorbčními schopnostmi, které i při velmi vysokých teplotách zůstává příjemně chladné a zároveň jej budou snášet i citlivější jedinci. Tím je například osika.

5)     Podporuje funkci mozku a celkové psychické pohody

A zase ta pravidelnost! Ta je klíčová i tehdy, chcete-li se dlouhodobě cítit lépe a podpořit funkci mozku a paměť. Pravidelné používání sauny podporuje mozkové buňky, vytvářejí se nová nervová spojení a dochází k pozitivní stimulaci.

Také se zvyšuje tzv. Brain – Derived Neurotrophic Factor, tj. mozkový neurotrofický faktor, který podporuje mj. růst mozkových buněk. (Zdroj)

Saunování kromě fyzické pohody také:

  • prospívá duševnímu zdraví, 

  • pomáhá eliminovat úzkostné stavy a 

  • zlepšuje kvalitu spánku (stejně jako pravidelné cvičení). 

Když je vaše tělo detoxikované a uvolněné, tak

  1. se zvyšuje se hormon štěstí,
  2. snižuje se stres,
  3. nastupuje skvělá nálada
  4. a zlepšuje se celkový zdravotní stav.

6)     Podpora imunitního systému

Teplo v horké dřevěné sauně již po krátkém čtvrthodinovém sezení dokáže zvýšit produkci bílých krvinek, které chrání imunitní systém a bojují proti virům či infekcím.

Pravidelným posilováním imunitního systému v sauně hravě zatočíte s jakoukoliv “rýmičkou”. Tak hurá do tepla!


Líbí Nelíbí
Hodnocení: 2.5/5 (počet hlasů: 2)

5 důvodů proč volit obložení stěn ze dřeva

Vloženo: 28. 11. 2022

Plánujete se přestěhovat nebo přemýšlíte o rekonstrukci? Napadlo vás, jak byste mohli ozvláštnit stěny vašeho domova? V tomto článku se dočtete, proč byste měli zvážit obložení stěn ze dřeva.
Číst více

Jak dokonale vyčistit staré a zašedlé dřevo

Vloženo: 28. 11. 2022

Dřevo je organický materiál a s přibývajícími léty může ztratit svoji původní barvu a vzhled. Jak dokonale vyčistit staré a zašedlé dřevo? Čtěte v článku.
Číst více

Horké koupele a sauny: Jsou prospěšné pro vaše srdce?

Vloženo: 28. 11. 2022

Časté saunování nebo koupání v horké vodě může pomoci se snížením rizika srdečních problémů. Jaké další benefity může mít pro vaše zdraví pobyt v horku?
Číst více