Saunování: vliv na zdraví, pravidla saunování a kdy se mu raději vyhnout

Vloženo: 22. 10. 2020

Pravidelná návštěva sauny dokáže krásně rozpustit všechny problémy a povzbudit psychiku i obranyschopnost organismu. Existují ale určitá pravidla, která je nutné dodržovat, aby vám saunování naopak neublížilo. Pojďme si o saunování říci něco více, a to ať už je vaším místem odpočinku domácí sauna, nebo veřejná sauna.

Benefity, které přináší pravidelné saunování

 

Proč se vlastně saunovat? Důvodů je hned několik:

 
  • Z těla vyplavíte škodliviny a toxické látky

  • Prokrvíte pokožku a zpomalíte její stárnutí

  • Zharmonizujete krevní tlak

  • Uvolníte a zregenerujete svaly

  • Zmírníte bolest kloubů

  • Posílíte činnost srdce 

  • Preventivně se chráníte před nachlazením, chřipkou a dalšími infekcemi horních cest dýchacích

Domácí sauna - palubky z osiky

Fotografie: Domácí sauna, kterou si postavil náš zákazník

Saunování přispívá jak k lepšímu zdraví a silné imunitě, tak pomáhá odstranit psychické napětí. Z vašeho těla se zkrátka vyplaví vše špatné, a často právě i negativní myšlenky. Vyplatí se to i vzhledem k dnešní nevyzpytatelné době, kdy všude kolem řádí onemocnění COVID-19.

Kdy se saunování raději vyhnout?

 

Saunování se nedoporučuje, pokud máte vysoký krevní tlak, nemoci oběhového systému a srdce, nemocná játra a ledviny, kožní choroby, chřipku, horečku nebo jakýkoliv zánět – projevy onemocnění by se vlivem extrémní teploty mohou zhoršit.

Kdy se vyhnout saunování - 3d model čověk v sauně

 

Návštěva sauny se rovněž nedoporučuje při menstruaci nebo bezprostředně po sportovním výkonu, své tělo byste tím ještě více vysílili a dehydrovali.

 

Tip: Sauna je malý uzavřený prostor, ve kterém se choroboplodné zárodky šíří mnohem rychleji. Proto pokud se necítíte 100% zdraví, vyhněte se veřejné sauně, kde byste mohli nakazit ostatní.

 

Pravidla saunování - jak se správně saunovat a obecný postup

 
  1. Před saunováním vypijte jednu až dvě sklenice vody a během saunování i po něm mějte vždy po ruce láhev nebo karafu s vodou. 

  2. Než vejdete do sauny, osprchujte se a dostatečně osušte, abyste se zbavili nečistot a vaše kůže byla lépe připravená na detoxikaci.

  3. V sauně si vždy sedněte nebo lehněte na čistý ručník, abyste zamezili přenosu bakterií z dřevěných prken pod vámi.

  4. Během saunování i po jeho skončení nedělejte prudké pohyby, aby se vám nezamotala hlava.

  5. Naslouchejte svému tělu a pokud máte pocit, že už je potřeba ze sauny odejít, neprodleně tak učiňte.

  6. Po odchodu ze sauny se osprchujte vlažnou vodou bez mýdla (aby nedošlo by k ucpání pórů) a pomalu své tělo připravte na změnu teploty. Až pak se zchlaďte v ledovém bazénu, jezeru nebo v ledové kádi (neplatí pro infrasaunu a parní saunu). Ideální je mezi vlažnou sprchou a prudkým zchlazením absolvovat 50metrovou procházku jako Finové, kdy bude mít vaše tělo dostatek času se na to připravit.

  7. Po saunování odpočívejte, nesportujte a ideálně se vyhněte stresovým situacím.

 

Tip: Nahota je základ správného a zdravého saunování. Plavky ani spodní prádlo do sauny nepatří, protože zadržují vlhkost. V místech jejich dotyku s kůží se totiž množí bakterie a hromadí se zde toxické látky, které zvýšenou teplotou odcházejí z těla ven. Může proto dojít k nepříjemnému podráždění pokožky.

Rozdíl mezi finskou saunou a infrasaunou

 

Finská sauna je typická kamínky, které se polévají vodou. Tím se v sauně tvoří teplo a udržuje nízká vlhkost. To je ale také důvodem, proč se v ní hůře dýchá a proč se její návštěva nedoporučuje astmatikům, kardiakům a alergikům. Právě finská sauna ale nejlépe působí na imunitní systém.

 

Infrasauna funguje na principu působení infračervených paprsků, které zajišťují teplo uvnitř sauny a do hloubky prohřívají svalové tkáně. Navštěvovat ji mohou jak astmatici, kardiaci, alergici, tak malé děti nebo ti, kteří hůře snášejí vysoké teploty. Primárním smyslem infrasauny není se potit, ale prohřát organismus zevnitř.

Postup saunování ve finské sauně

(teplota v rozmezí 90–110 °C)

 
  1. Během saunování buďte nazí a pod sebe si dejte čisté prostěradlo nebo ručník, na který si můžete sednout nebo lehnout.

  2. Odložte nejen oblečení, ale také šperky, které by se vlivem vysoké teploty mohly značně rozpálit.

  3. Horký vzduch se drží nahoře, volte proto pozici ze sedu do lehu podle toho, jak zrovna potřebujete.

  4. Dýchejte pouze ústy, abyste si nevysušili sliznici, což by mohlo přivodit bolesti hlavy.

Postup saunování v infrasauně

(teplota v rozmezí 30–60 °C)

 
  1. Použijte čistý a suchý ručník (saunování v infrasauně je ale možné i v čistém oblečení, protože zde nedochází k tak velkému pocení jako u jiných typů saun).

  2. Před i po saunování doplňte tekutiny. Tekutiny je vhodné doplňovat i během saunování, protože tím se urychluje látková výměna.

  3. Při saunování seďte, v této pozici se dostavují nejlepší účinky infračervených paprsků (pokud se nejedná o saunu s infračervenými zářiči zabudovanými přímo do lavic).

  4. Saunu můžete navštívit před i po cvičení (vždy na 5–20 minut).

Postup saunování v parní sauně

(teplota v rozmezí 45–60 °C a 100% vlhkost vzduchu)

 

Stejně jako v předchozích dvou případech použijte čistý ručník.

Doba saunování je však odlišná.

  • Ve finské sauně se doporučuje pobývat pouze 10 až 15 minut, a to maximálně třikrát po sobě vždy s odstupem 15 minut.
  • V infrasauně byste měli být nejvýše 30–45 minut
  • a v parní sauně pouze 10–20 minut.

Saunování v těhotenství je lepší konzultovat s lékařem

 

V prvním trimestru se sauně raději vyhněte, mělo by to nepříznivý vliv na vás i vaše dítě.

Druhý a třetí trimestr už je pro saunování příhodnější, ale jen v případě, že jste naprosto zdravá a na saunování jste zvyklá z doby před otěhotněním.

Ke konci těhotenství se o saunování poraďte s lékařem, mohlo by totiž vyvolat předčasný porod.

Zásady saunování u dětí

 

Saunování dětí je vhodné až přibližně od tří let. Nejlépe uděláte, když jim dopřejete speciální dětskou saunu se sníženou teplotou na 65 °C (v případě finské sauny).

Nicméně i tak by zde mělo dítě pobýt maximálně 3–8 minut. Následné ochlazení se doporučuje pouze vlažnou vodou.

Saunování v domácí sauně

 

Pro stavbu domácí sauny se asi nejčastěji používá topol osika neboli osika obecná. Toto dřevo totiž neobsahuje pryskyřičné kanálky a bez problémů zvládá vysoké teploty. Z tohoto materiálu se vyrábí veškeré vybavení sauny: palubky, lavičková prkna, lišty i nábytek. I když vás ale výstavba nové sauny ve vlastním domě nebo na zahradě může svádět k nastavování vlastních pravidel, nezapomeňte, že to, co jsme výše popsali, má smysl a chrání váš organismus před přetížením.

 

A malý tip na závěr: v sauně nikdy nepobývejte sami. Budete tak mít jistotu, že se o vás někdo postará v případě, kdyby se vám zatočila hlava nebo vám zabylo nevolno. Obecně se doporučuje saunu navštěvovat alespoň jednou týdně, ale na druhou stranu to s frekvencí saunování ani nepřehánějte. Poslouchejte své tělo, které vám samo řekne, co je mu příjemné.


Líbí Nelíbí
Hodnocení: 5.0/5 (počet hlasů: 1)

NÁVOD: Stavba domácí finské sauny svépomocí pro nerušené saunování kdykoliv chcete

Vloženo: 22. 10. 2020

Domácí sauna má jednu obrovskou výhodu, je vaše. Tady jste zkrátka pánem vy! Jak si jednu takovou finskou saunu vybudovat? Přečtěte si návod, bez kterého se neobejdete.

Číst více

Terasová prkna a dlaždice Thermowood – více než ozdoba exteriéru

Vloženo: 22. 10. 2020

Thermowood na první pohled vypadá jako běžné terasovky, ale nenechte se mýlit. Skrývá totiž celou řadu výhod. Přečtěte si, jak terasová prkna a dlaždice Thermowood vznikají, čím vynikají a jak se pokládají.
Číst více

Jak udělat podlahu na půdě: Krok za krokem

Vloženo: 22. 10. 2020

Jak udělat dřevěnou podlahu na půdě? Podle tohoto návodu to zvládnete snadno. Dochází vám úložný prostor v domě? Chcete rozšířit obytný prostor? Půda je pro obojí jako stvořená.
Číst více